fbpx

Overkomme et seksuelt traume

En del af grunden til, at vi som kvinder ikke kan mærke helt under sex, er på grund af traume. Et traume kan ske, når vi ikke har kunnet fuldføre en handling, f.eks. hvor vi ikke kunne flygte, kæmpe imod eller råbe om hjælp. Hvis man oplever et overgreb, hvor man ikke kan flygte, så vil kroppen fryse og aktivere en beskyttelsesmekanisme – og den beskyttelsesmekanisme kan vare ved lang tid efter den traumatiserede hændelse. Faktisk så lang tid indtil du giver kroppen lov til at udtrykke de uforløste følelser, lyde og handlinger, som den ikke kunne udtrykke under den traumatiske hændelse.

Man kan også opleve ”de små traumer”, hvis man om og om igen ikke kan fortælle sine følelser, behov og ønsker til andre. Glæde er som regel den eneste følelse, der ses som noget godt. Vrede og sorg er de forbudte følelser. Ikke at give vrede og sorg en plads som udtryksformer er undertrykkende og kan skabe traume i vores krop, fordi de hober sig op som uforløste følelser. Hvis man undertrykker sine følelser og behov og ikke kommunikerer dem til andre, så kan vi ikke fuldføre vores handling eller det vores indre gerne vil have, at vi skal gøre eller sige fra over for. Vi har derfor sværere ved at mærke os selv, hvis vi ikke giver plads til netop at være os selv og mærke vores indre landskab.

Når vi kontinuerligt udsættes for mindre traumer, f.eks. ved at undertrykke vores egne behov, kan det give en følelsesløs fisse. Måske har du om og om igen tilladt en person at gøre noget ved dig, selvom duikke har lyst, f.eks. en gynækolog, jordmoder under fødsel eller berøring af en elsker eller kropsterapeut. Istedet for at sige fra, så tjekker mange blot ud af sin krop. I nogle situationer er det også den eneste mulighed, f.eks. under en fødsel.

Et traume skaber oftest skam og afsky – decideret afsky over for kroppen, fissen og sex. Det er en historisk skam, der nærmest sidder i enhver kvindes DNA, fordi der er så mange kvinder gennem tiden, der har oplevet et seksuelt traume. Skam har hindret os i at være fuldt tilstede i vores bækken. Vi er mere i hovedet og intellektet. 

Hvis du føler dig uværdig og skamfuld i forhold til et traume, så vil du heller ikke føle dig værdig til at modtage nydelse. Du skal kunne slappe af for at kunne modtage, og for at modtage skal du føle dig tryg. For at føle dig tryg, skal du kunne udtrykke dig helt. 

Skam og frygten for intimitet og at være fuldt tilstede i vores krop og med vores indre fisse skaber spændinger, følelsesløshed og smerte. Det er nemmere at blive følelsesløshed end at gense de små eller store traumer i vores liv. Hvis følelsesløshed er din oplevelse lige nu, så er det okay. Husk på at din krop gør det af en grund. Hun prøver at beskytte dig. Vi er ikke altid helt klar til at åbne op, så tag den tid, som det tager at skrælle hver enkelt lag af, som du er parat til at møde og bearbejde. 

Hvis du har fået en yoni massage af en partner eller en kropsterapeut, kan følelser godt komme op, og det behøves ikke at have nogen historie. Det er kroppen, der føler. Så det er vigtigt at føle alt og udtrykke alt. Det er vigtigt at blive set og anerkendt som et emotionelt væsen, der kan udtrykke alle slags følelser.

For at overkomme et traume, handler det om at få kontrollen over sin krop og sin nydelse. Sætte grænser for sig selv, sin elsker og hos gynækologen.

For at overkomme et traume og få kontrollen tilbage, er du også nødt til at gense traumet. På et eller andet tidspunkt er du nødt til at konfrontere, hvad der skete med dig, men kun når du føler dig helt tryg og ikke vil blive re-traumatiseret af det. 

Det første du skal gøre er altså at finde en måde, hvorpå du ikke føler dig overvældet af de sensationer og følelser, der blev indkodet i din krop af traumet.

Når vi mærker et traume fra fortiden, så er det ikke som en almindelig oplevelse af et minde, men det er snarere en oplevelse af fysiske reaktioner i nutiden. Brændstoffet for posttraumatisk stress syndrom er i den emotionelle hjerne. Modsat den rationelle hjerne, hvor vi udtrykker tanker og idéer fra, så udtrykker den emotionelle hjerne sig i fysiske reaktioner: nervepirrende sensationer, hjertebanken, overfladisk vejrtrækning, hjertesorg og de karakteristiske kropsbevægelser, der betegner sammenbrud, raseri, stivhed eller forsvarsreaktioner.

Once you start approaching your body with curiosity rather than fear, everything shifts” 

- Bessel Van Der Kolk, M.D., The Body Keeps the Score

Vores rationelle hjerne kan godt forstå, hvorfor vi mon føler som vi gør, fordi vi har oplevet et traume, der har gjort, at vi nu er følelsesløse i underlivet eller oplever smerte eller har svært ved at overgive os fuldt ud til en orgasme eller en stor kærlighed. At få en forståelse for hvorfor du føler, som du gør, vil gøre, at du ikke helt overgiverdig selv til de traumatiske sensationer og følelser. For at overkomme et traume er det nemlig nødvendigt at få balance mellem den emotionelle hjerne og den rationelle hjerne, så den emotionelle hjerne ikke tager overhånd. Det kan gøres ved at blive opmærksom på vores indre oplevelse og lære at blive venner med, hvad der foregår inden i os.

1. Åndedrætsøvelser:

At lære at trække vejret stille og roligt kan hjælpe med at afspænde dit nervesystem, selv i perioder hvor du genoplever smertefulde og ubehagelige minder. Når du bevidst tager nogle dybe indåndinger, med specielt fokus på at ånde helt ud og holde en pause, inden du tager den næste indånding, vil du opleve at kunne håndtere dine følelser fra traumet meget bedre. Når du trækker vejret ind og ud kan du tænke på, hvilken rolle din vejrtrækning har i forhold til at nære kroppen. Forestil dig, hvordan dit åndedræt renser dig, nærer dig og får dig til at føle dig fuldt ud i live og tilstede i nuet.

2. Meditation og mindfullness:

At genskabe kontakt til kroppen er vigtig, fordi traume gør, at kroppen og sindet lukker ned, og de traumatiske følelser og sensationer fryser i kroppens hukommelse. Det er altså vigtigt at få kontakt til den frossede, stagnerede energi i kroppen, så du igen kan føle dig levende inden i. Meditation og mindfullness kan bruges og hjælpe til at afspænde nervesystemet, så du ikke så let re-traumatiserer dig selv. Når du genetablerer kontakten til din krop og de sensationer og følelser fra fortiden, skal du gå stille og roligt frem. Du skal re-programmere dit nervesystem til tryghed og skal derfor kunne tolere det, der kommer op. Ved at praktisere mindfullness kan du få en bedre forståelse og accept af de sensationer og følelser, der må dukke op, og du kan bedre forstå, at de blot er midlertidige og evigt foranderlige. Hvis du ikke kan være i de sensationer og følelser, der kommer op til overfladen, så tag en pause og vend tilbage en anden dag. På dét stadie kan det nemlig re-traumatisere dig yderligere, hvilket ikke gavner dig i at overkomme traumet. 

3. Dans, yoga og massage: 

I processen af hele dig selv seksuelt er det vigtigt at vide, at det ikke behøves at være hårdt, grådfyldt og traumatiserede hele tiden at få sin krop til at føle nydelse. Det behøves ikke at være sådan, at man skal igennem traumet for at føle nydelse igen. Faktisk er det vigtigt, at man ikke kun fokuserer på traumet, men også på at give sit nervesystem og sin krop en pause og lov til at føle nydelse. F.eks. nydelse ved sensuelt at danse, dyrke yoga, massere sine bryster eller røre andre steder på kroppen. Det er vigtigt at få sensuel kontakt til hele kroppen, helt ned til fødderne og op til hovedet, for det er ikke berøringen af klitoris i sig selv, der skaber seksuel nydelse, men det er kontakten mellem hoved, krop og bækken. 

Læs også mine andre blogindlæg om lignende emne:
Nydelse og traume
Har du en følelsesløs vagina? Det her skal du gøre.
Angst under sex

Tak fordi du læste med, smukke gudinde <3 

God sensuel og seksuel energi din vej! 

/ Helle

Meld dig til mit nyhedsbrev og få min GRATIS e-bog for kvinder: Jade æg praksis for begyndere!

* indicates required



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *